LEMPPARI SMOOTHIE

keskiviikko 11. tammikuuta 2017

P1090143

Vihdoin oon löytänyt oman lemppari smoothien, joka on helppo valmistaa ja hyvää! Tätä ohjetta käytän itse yleensä välipalana! Eli meikäläisen smoothie sisältää seuraavia aineita:

Maitorahkaa n. 250grammaa
Mantelimaitoa n. 1, 5 desiä
Puhdistamon supervihreää noin yksi teelusikka.

Syitä syödä supervihreää
- Sisältää vehnänorasta, ohranorasta, spirulinaa, chorellaa sekä suomalaista nokkosta.

Vehnänoras
- On todellinen ravintopommi, sisältää runsaasti vitamiineja, mineraaleja ja aminohappoja.
- Sisältää paljon mm. A-, B-, C-, ja E-vitamiineja sekä B-vitamiinin imeytymisen kannalta tärkeä foolihappo.
- Vehnänoraan sisältämien ravintoaineiden väitetään mm. parantavan henkistä tasapainoa, ravinnon muuttamista energiaksi, veren muodostumista, aivojen stimulointia ja hermojen toimintaa.

Ohranoras
- Sisältää yhteensä 18 aminohappoa, ja kaikkia ihmiselle kahdeksaa välttämätöntä aminohappoa.
- Puhdistaa elimistöä ja sen sisältämä kuitu edesautaa suoliston normaalia toimintaa.
- Sisältää A-vitamiinin esiastetta, beetakaroteenia, foolihappoa, B1-, B2-, B5-, B6- ja C-vitamiineja sekä kivennäis- ja hivenaineita, kaliumia, kalsiumia, magnesiumia, rautaa, kuparia, fosforia, mangaania ja sinkkiä.

Spirulina
-  Yksi ruokalusikallinen spirulina sisältää jopa 4 grammaa proteiinia. 
- Se sisältää myös B-12 vitamiinia joka on täynnä erilaisia immuunijärjestelmää ja aineenvaihduntaa tehostavia entsyymejä sekä probiooteja.
- Sisältää myös A-, B1-, B2-, B5-, että B6-, vitamiinia, foolihappoa sekä E- ja H-vitamiinia.

Chorella
- Sisältää huiman määrän ihmiselle tarpeellisia vitamiineja kuten B, C, E ja K-vitamiinia, aminohappoja, beetakaroteenia, rautaa, mineraaleja kuten kalsiumia, sinkkiä, magnesiumia, kaliumia ja muita harvinaisia hivenaineita.


Syitä juoda mantelimaitoa
- Mantelimaidossa on paljon E-vitamiinia, joka on luonnollinen antioksidantti, joka auttaa ennaltaehkäisemään syöpää sekä hidastaa ikääntymisprosessia.
- Lisäksi mantelimaito sisältää D- ja A-vitamiineja, omega-3-rasvahappoja, sinkkiä, kalsiumia, rautaa, magnesiumia ja kaliumia.
- Mantelimaito sisältää paljon liukenivia ja liukenemattomia kuituja, jotka auttavat suojaamaan suoliston seinämiä.

P1090084

Seuraavaksi kaadan blenderiin marjat. Itse käytän sekä mustikoita että mansikoita, mutta oman mielen mukaan voi käyttää mitä vain marjoja.

Mustikoita n. 20 grammaa.
Mansikoita n. 80 grammaa.

Syitä syödä marjoja
- Mustikan flanvonoidit parantavat luultavasti muistia, tasapainoa ja koordinaatiota.
- Mustikan antosyaanit suojaavat mm. sydän- ja verisuonitaudeilta.
- Marjat ehkäisevät tulehdustauteja, kihtiä ja tasapainottavat bakteerikantaa, jolloin vastustuskyky paranee.
- Verensokeri pysyy tasaisena.
- Mieliala kohenee - marjojen hedelmälihassa on C-vitamiinia ja omega-3-rasvahappoja, jotka -  virkistävät ja vähentävät stressiä.

P1090117

Lopuksi nakkaan blenderiin vielä pähkinät ja siemenet. Chia-siemenistä teen ensin hyytelön suhteessa yksi ruokalusikka siemeniä - kymmenen ruokalusikkaa vettä. 

Parapähkinöitä noin 15 grammaa eli n. 4-5 pähkinää.
Chia-siemeniä hyytelöllinen.

Syitä syödä parapähkinää 
- Parapähkinä sisältää korkeita määriä terveellistä rasvaa, proteiinia ja mineraaleja.
- Muutama parapähkinä päivässä enemmän kuin kattaa seleenin päivittäistarpeen. Riittävä seleenin saanti mm. vähentää syöpäriskiä.

 Syitä syödä chia-siemeniä
- Koostuvat merkittävistä määristä kuituja, joten ne hellivät vatsaasi ja auttavat ruuansulatusta.
- Siemenet sisältävät tärkeitä mineraaleja, mm. kalsiumia, rautaa, sinkkiä sekä vitamiineja (A, B1, B2 & B3)
- Sisältävät arvokkaita omega-3-rasvahappoja, jotka ovat kehollemme välttämättömiä.
- Siemenet sisältävät aminohappo tryptofaania, joka auttaa säätelemää ruokahalua, unta ja mielialaa.



Blenderissä ainekset kannattaa sekoittaa kunnolla, jos ei pidä pähkinän paloista joukossa. Ois kiva myös kuulla millainen on sun lemppari smoothie! Tai linkkaa oma lemppari smoothie postauksesi :-)

8 kommenttia:

  1. Pakko kokeilla! :)

    riikkka.blogspot.fi

    VastaaPoista
  2. Hei olipa hyödyllinen postaus, itse oon ainakin ihan hukassa noiden 'superfoodien' kanssa! :-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :-) Niin oon minäkin vielä välillä :-D

      Poista
  3. Mahtavat vinkit!<3 Chia-siemeniä pitäisi munkin ostaa pitkästä aikaa :)


    http://jeannays.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Jeannays <3 Suosittelen ostamaan, on ne sen verran hyviä ja terveellisiä :-)

      Poista
  4. Kuulostaapa tosi hyvältä ja terveelliseltä! :)

    http://fiiaelina.blogspot.com.au/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvää ja terveellistä onkin ;-) Suosittelen kokeilemaan!

      Poista

CopyRight © | Theme Designed By Hello Manhattan