KIRJA VINKKAUS PART 2

torstai 26. tammikuuta 2017

P1250485

Carrien nuoruusvuodet

Täällä ilmoittautuu sinkkuelämää fani! Leffat on tullut katsottua monta kertaa, tuotantokaudetkin moneen otteeseen sekä kirjat luettua. Myös Carrien päiväkirjat on tullut katsottua muutamaan kertaan. Jos olette tykänneet kyseisestä sarjasta, niin voin todellakin suositella näitä kahta kirjaa. Ajattelin kirjoitella taas molemmista kirjoista pienen juonen, että pääsette vähän kirjan makuun.

Kyseinen kirja kertoo Carrien viimeisestä lukiovuodesta Castleburyssa, jossa hän asuu isänsä ja kahden pikkusiskon Missyn ja Dorritin kanssa. Carrien äiti on kuollut joitakin vuosia aijemmin, mutta on jättänyt tyttärelleen perinnöksi feministisen kipinän. Kun sydäntenmurskaaja ja paha poika Sebastian Kydd palaa vuosien jälkeen Castleburyyn, Carrien maailma mullistuu. Koulun tyttöjen salainen päiväuni osoittaa olevansa kiinnostunut juuri Carriesta, ja kaikki vaikuttaa epätodellisen onnelliselta. Rakkauden lisäksi Carriella on kuitenkin toinen unelma: hän tahtoo tulla kirjailijaksi. Mutta miksi tuntuu, että tytön on valittava joko poikaystävä tai ura jo 16-vuotiaana? Yliopisto häämöttää nurkan takana, mutta sitä ennen Carrie päättää seurata suurta unelmaansa: edessä on kesä New Yorkissa kirjoittajakoulussa...

P1250471

Ensimmäinen kesä New Yorkissa


Kesäinen New York on parhaimmillaan ja Carrie on lumoutunut Samantha Jonesista, eksentrisistä naapureista, villistä yöelämästä ja salaperäisestä miehestä joka on viedä häneltä jalat alta. Ja parasta on tietenkin kirjoituskurssi, joka vie Carrien askelta lähemmäs unelmaansa tulla kirjailijaksi. Kesä aikana pikkukaupungin harmaavarpusesta - kuten Samantha Carrieta leikillään kutsuu - alkaa hiljalleen muovautua tuntemamme tyylitietoinen ja tarkkanäköinen kolumnisti. Carrie saa kuitenkin myös huomata, ettei mennyttä ja tulevaa ole aina helppoa sovittaa yhteen eikä elämä New Yorkissakaan ole pelkkää ruusuilla tanssia.


Ps. Mulle saa nakella kivoja kirja ehdotuksia!

LEMPPARI SMOOTHIE

keskiviikko 11. tammikuuta 2017

P1090143

Vihdoin oon löytänyt oman lemppari smoothien, joka on helppo valmistaa ja hyvää! Tätä ohjetta käytän itse yleensä välipalana! Eli meikäläisen smoothie sisältää seuraavia aineita:

Maitorahkaa n. 250grammaa
Mantelimaitoa n. 1, 5 desiä
Puhdistamon supervihreää noin yksi teelusikka.

Syitä syödä supervihreää
- Sisältää vehnänorasta, ohranorasta, spirulinaa, chorellaa sekä suomalaista nokkosta.

Vehnänoras
- On todellinen ravintopommi, sisältää runsaasti vitamiineja, mineraaleja ja aminohappoja.
- Sisältää paljon mm. A-, B-, C-, ja E-vitamiineja sekä B-vitamiinin imeytymisen kannalta tärkeä foolihappo.
- Vehnänoraan sisältämien ravintoaineiden väitetään mm. parantavan henkistä tasapainoa, ravinnon muuttamista energiaksi, veren muodostumista, aivojen stimulointia ja hermojen toimintaa.

Ohranoras
- Sisältää yhteensä 18 aminohappoa, ja kaikkia ihmiselle kahdeksaa välttämätöntä aminohappoa.
- Puhdistaa elimistöä ja sen sisältämä kuitu edesautaa suoliston normaalia toimintaa.
- Sisältää A-vitamiinin esiastetta, beetakaroteenia, foolihappoa, B1-, B2-, B5-, B6- ja C-vitamiineja sekä kivennäis- ja hivenaineita, kaliumia, kalsiumia, magnesiumia, rautaa, kuparia, fosforia, mangaania ja sinkkiä.

Spirulina
-  Yksi ruokalusikallinen spirulina sisältää jopa 4 grammaa proteiinia. 
- Se sisältää myös B-12 vitamiinia joka on täynnä erilaisia immuunijärjestelmää ja aineenvaihduntaa tehostavia entsyymejä sekä probiooteja.
- Sisältää myös A-, B1-, B2-, B5-, että B6-, vitamiinia, foolihappoa sekä E- ja H-vitamiinia.

Chorella
- Sisältää huiman määrän ihmiselle tarpeellisia vitamiineja kuten B, C, E ja K-vitamiinia, aminohappoja, beetakaroteenia, rautaa, mineraaleja kuten kalsiumia, sinkkiä, magnesiumia, kaliumia ja muita harvinaisia hivenaineita.


Syitä juoda mantelimaitoa
- Mantelimaidossa on paljon E-vitamiinia, joka on luonnollinen antioksidantti, joka auttaa ennaltaehkäisemään syöpää sekä hidastaa ikääntymisprosessia.
- Lisäksi mantelimaito sisältää D- ja A-vitamiineja, omega-3-rasvahappoja, sinkkiä, kalsiumia, rautaa, magnesiumia ja kaliumia.
- Mantelimaito sisältää paljon liukenivia ja liukenemattomia kuituja, jotka auttavat suojaamaan suoliston seinämiä.

P1090084

Seuraavaksi kaadan blenderiin marjat. Itse käytän sekä mustikoita että mansikoita, mutta oman mielen mukaan voi käyttää mitä vain marjoja.

Mustikoita n. 20 grammaa.
Mansikoita n. 80 grammaa.

Syitä syödä marjoja
- Mustikan flanvonoidit parantavat luultavasti muistia, tasapainoa ja koordinaatiota.
- Mustikan antosyaanit suojaavat mm. sydän- ja verisuonitaudeilta.
- Marjat ehkäisevät tulehdustauteja, kihtiä ja tasapainottavat bakteerikantaa, jolloin vastustuskyky paranee.
- Verensokeri pysyy tasaisena.
- Mieliala kohenee - marjojen hedelmälihassa on C-vitamiinia ja omega-3-rasvahappoja, jotka -  virkistävät ja vähentävät stressiä.

P1090117

Lopuksi nakkaan blenderiin vielä pähkinät ja siemenet. Chia-siemenistä teen ensin hyytelön suhteessa yksi ruokalusikka siemeniä - kymmenen ruokalusikkaa vettä. 

Parapähkinöitä noin 15 grammaa eli n. 4-5 pähkinää.
Chia-siemeniä hyytelöllinen.

Syitä syödä parapähkinää 
- Parapähkinä sisältää korkeita määriä terveellistä rasvaa, proteiinia ja mineraaleja.
- Muutama parapähkinä päivässä enemmän kuin kattaa seleenin päivittäistarpeen. Riittävä seleenin saanti mm. vähentää syöpäriskiä.

 Syitä syödä chia-siemeniä
- Koostuvat merkittävistä määristä kuituja, joten ne hellivät vatsaasi ja auttavat ruuansulatusta.
- Siemenet sisältävät tärkeitä mineraaleja, mm. kalsiumia, rautaa, sinkkiä sekä vitamiineja (A, B1, B2 & B3)
- Sisältävät arvokkaita omega-3-rasvahappoja, jotka ovat kehollemme välttämättömiä.
- Siemenet sisältävät aminohappo tryptofaania, joka auttaa säätelemää ruokahalua, unta ja mielialaa.



Blenderissä ainekset kannattaa sekoittaa kunnolla, jos ei pidä pähkinän paloista joukossa. Ois kiva myös kuulla millainen on sun lemppari smoothie! Tai linkkaa oma lemppari smoothie postauksesi :-)
CopyRight © | Theme Designed By Hello Manhattan